Populismista tehty väitöskirjatutkimus mietityttää
Verkkosivusto
Uusi Suomi raportoi tiistaina 26. syyskuuta Tuukka Ylä-Anttilan tekemästä
väitöstutkimuksesta, joka on parhaillaan tarkastettavana Helsingin yliopistossa. Väitöskirjan nimenä on The Populist Toolkit : Finnish Populism in Action
2007–2016, ja se käsittelee nimensä mukaisesti suomalaista populismia.
Aineistona on käytetty muun muassa MV-lehteä ja Hommaforumia.
Ylä-Anttilan
mukaan populismi ei yritä kiistää faktoja vaan tukeutua
”vasta-asiantuntijuuksiin”. Tarkoittaako vasta-asiantuntijuus tilannetta, jossa
on läsnä kaksi samasta asiasta keskenään eri mieltä olevaa asiantuntijaa? On
lisäksi muistettava, ettei asiantuntijaksi itseään nimittävä välttämättä sitä
ole. Asia ei automaattisesti ole niin kuin joku sen väittää olevan. Tätä
aihetta olen sivunnut aiemmassa blogissani. Esimerkiksi Suomessa on
käytetty useissa yhteyksissä äärioikeiston asiantuntijoina Äärioikeisto
Suomessa -kirjan kirjoittajia, jotka puolestaan itse ovat poliittisilta
näkökannoiltaan tiukasti vasemmalla. On varsin kyseenalaista käyttää
vasemmistolaisia asiantuntijoina oikeiston näkökantoja selviteltäessä.
Totuuden
jälkeisen asian määrittely Ylä-Anttilan mukaan on hankalaa sillä ”Väite ”totuudenjälkeisestä ajasta” tarkoittaa tutkijan
mukaan eri yhteyksissä eri asioita”. Totuuden jälkeinen aika kuvaa tilannetta,
jossa vanhat totuuden kertojat muokkaavat totuutta mieleisekseen. Tästä johtuen
totuuden jälkeinen aika kuvaa valtamedialle aikaa, jona lukijat eivät enää usko
heihin ja lukijoille aikaa, jolloin valtamediaan ei voi enää uskoa. Näin ollen
totuuden jälkeisen ajan määrittelyssä valtamedialla on avain eli heidän pitää
pystyä perustelemaan juttunsa paremmin ja luotettavammin.
Lisäksi
on valitettavasti niin, että empiirinen todellisuus on usein näiden parjattujen
populistien puolella. Jokainen voi todeta itse erilaisten turvatoimien
lisääntyneen Suomessa vuonna 2015 tapahtuneen turvapaikanhakijavyöryn jälkeen.
Tilanteen voi havaita myös katsomalla Poliisin rikostilastoja. Vanhan sanonnan
mukaan ”vale, emävale, tilasto”, mutta moinen ei pidä paikkaansa, jos asia
tehdään oikein: tilasto perustuu todellisuuta koskeviin havaintoihin.
Saatuja lukuja voidaan toki tulkita väärin, jolloin kyseessä on tulkitsijan
virhe. Lukuja voidaan myös hankkia lopputuloksesta käsin, eli ensin päätetään
tulos, ja sitten tehdään päätelmää tukeva tilasto. Tällöin on kyse tilastoijan
epärehellisyydestä. Tilastoinnissa itsessään ei kuitenkaan ole menetelmänä
vikaa.
Tilastoesimerkki:
Kuinka monta miestä oli sadan (100
ensimmäisen yleisö-wc -käyttäjän joukossa. Tulokseksi saisimme 55 miestä.
Kertoisiko tämä tilastomme sitä kuinka monta naista wc-käyttäjien joukossa oli?
Ei, tilasto ei kerro sitä, koska siellä voi olla myös sukupuolettomia
kävijöitä. Näin ollen, jos väittäisin tällä tilastolla että wc-käyttäjistä 55
oli miehiä ja 45 naisia, valehtelisin. Joku voisi väittää, että tilasto
valehtelisi. Kuitenkin tästä tilastosta voitaisiin hyvinkin tehdä päätelmä,
että vessan käyttäjistä noin 50 % tulee olemaan miehiä.
Ylä-Anttilan
mukaan ”liiallinen luottamus mitattavuuteen on tietynlainen sudenkuoppa, sillä
politiikka perustuu myös arvovalintoihin, joihin ei aina ole mitattavasti
oikeaa ratkaisua.” Pelkkiin lukuihin tuijottaminen ei ole ainoa lähestymistapa
politiikan ongelmiin, mutta se on silti vähiten huono lähde tehtävien päätösten
pohjaksi. Esimerkiksi suurien pakolaismäärien Suomeen ottaminen rikollisuuden
lisääntymisen uhasta huolimatta on arvovalinta. Sen sijaan tiettyjen
rikostyyppien huima kasvu vuoden 2015 turvapaikanhakijatulvan jälkeen ei ole
arvovalinta, vaan mitattavissa oleva tapahtunut tosiasia.
Yhteiskunnallisia
päätöksiä on pyrittävä tekemään mahdollisimman paljon nojautuen ennen kaikkea
tietoon tunteiden sijasta. Ylä-Anttilan mukaan populistit käyttävät ”omien
poliittisten kantojen tukena --- tilastoja ja tutkimustietoa”. Näin asian tietysti kuuluu ollakin,
koska tunne on subjektiivinen kokemus, eikä sillä perusteella tulisi tehdä
yhteiskunnallisia päätöksiä. Toki politiikka on loppukädessä arvokysymyksiä,
mutta faktoja ei pitäisi sivuuttaa päätöksiä tehdessä.
Toinen
tavallinen virhepäätelmä on oman subjektiivisen kokemuksen yleistäminen. Jos
esimerkiksi itse tuntee yhden mukavan työssäkäyvän afrikkalaisen ei se
tietenkään tarkoita sitä, että kaikki afrikkalaiset olisivat mukavia ja
työssäkäyviä. Oikean mielipiteen tai päätöksenteon muodostamisen apuna on
tilasto: sen avulla voidaan katsoa suuresta joukosta ihmisiä työssäkäyvien
afrikkalaisten osuus suhteessa kantaväestöön.
Anttila
mainitsee, että populistin työpakkiin kuuluu keskeisesti myös tunteisiin vetoaminen.
Samaa tapahtuu kuitenkin kaikilla poliittisilla toimijoilla. En siis ymmärrä,
miksi tunteisiin vetoaminen esitetään nimenomaan populistien keinona. Hallitsemattomasta maahanmuutosta keskusteltaessa
keskustelua koitetaan väkisin viedä tunnepohjalle ja faktat jätetään huomioimatta.
Nykyiset käytännöt ovat luvuilla (huumori varoitus) tarkasteltuna reippaasti negatiivinen asia,
joten toimiin olisi syytä ryhtyä.
Uuden
Suomen uutinen päättyy seuraavasti: ”Ylä-Anttilan väitöstutkimuksessa
katsotaan, että populismilla on hyvät puolensa, jos se tuo politiikkaa lähemmäs
kansalaisia. Populismin vastapainona on kuitenkin tilausta myös tutkittua
tietoa puolustavalle politiikalle.”
Jatkuvasti siis luodaan mielikuvaa, että niin sanotulla vastapuolella on tietoa
ja taitoa, mutta sitä eivät vain populistit ymmärrä. Miksi populismi vetoaa
ihmisiin: he näkevät omin silmin arjessaan, mihin nykyisen kaltainen
laajamittainen maahanmuutto johtaa. Mitä enemmän Eurooppaan saadaan tulijoita
Lähi-idästä ja Pohjois-Afrikasta, sitä enemmän niin sanotut populistipuolueet
lisäävät kannatustaan. Jutusta saa sellaisen käsityksen, että lopputulos on
ollut tiedossa jo ennen väitöskirjan aloitusta.
Kommentit
Lähetä kommentti